Språklördagen
Den grundläggande utbildningen i Helsingfors ordnar en inspirerande obligatorisk fortbildningsdag lördagen 27 oktober på Aurinkolahden peruskoulu i Nordsjö.
Kuvaus
Målgrupp: Lärare och rektorer inom den grundläggande utbildningen i Helsingfors.
Deltagarantal: ca 320 personer
Syftet med dagen är att erbjuda er inspiration och verktyg för att förverkliga och utveckla språkundervisningen och pedagogiken i Helsingfors.
Dagen består av inspirerande föreläsningar, verkstäder och diskussioner som ni väljer utifrån era egna intresseområden.
PROGRAM:
8.30-9.00 Frukostkaffe
9.00-9.50 Inledning och inspiration inför dagen
10.00-10.45 Workshop 1
11.00-11.45 Workshop 2
11.45-12.45 Lunch
12.45-13.30 Workshop 3
13.30-14.15 Eftermiddagskaffe och nätverkande
14.15-15.15 Runda bordsdiskussioner
Järjestäjän yhteyshenkilö
Kristian Roos kristian.roos@hel.fi 050-574 7887PopUp-koulutapahtuma on päättynyt. Kiitos kaikille osallistujille!
Pajat 27.10.2018
-
Improvisationsworkshop
Improvisation är att ta och ge, att bejaka andras och egna idéer, att dela på ansvar och att hitta nya sidor hos sej själv och andra.
10:00 – 10:458 / 1511:00 – 11:455 / 1512:45 – 13:308 / 15 -
Programmera utan utrustning
Workshopen ger deltagarna en insikt i programmering med små resurser, t.om. utan datorer. Målet är att deltagarna efter workshopen kan börja programmera med sina elever.
10:00 – 10:4525 / 25Täynnä12:45 – 13:3025 / 25Täynnä -
SJUNGORITA!
SJUNGORITA! är en multisensorisk och upplevelserik metod som kombinerar sjungande med visuellt uttryck och inspirerar till interaktion, deltagande och inlärning.
10:00 – 10:4515 / 2011:00 – 11:4515 / 20 -
ABC för planering av helhetsskapande undervisning
Lär dig grunderna för planering av helhetsskapande undervisning. Vad är viktigt att tänka på då man planerar mångsidig helhetsskapande undervisning?
10:00 – 10:4525 / 25Täynnä12:45 – 13:3025 / 25Täynnä -
Seppo - Ett aktiverande språkspel i närmiljön
Kom med och pröva på ett fartfyllt gps-baserat språkspel i autentisk lärmiljö!
10:00 – 10:4525 / 3011:00 – 11:4530 / 30Täynnä12:45 – 13:3030 / 30Täynnä -
Arviointi – löytöretki oppimisen syvimpään olemukseen
Haluatko lähteä mukaan matkalle arvioinnin pedagogiseen maailmaan? Tule päivittämään oma tietämyksesi ja osaamisesi oppimisen arvioinnista.
10:00 – 10:4525 / 25Täynnä11:00 – 11:4525 / 25Täynnä -
Ordkonstmetoder i undervisningen
Ordkonst är en språkstimulerande konstform där det multimodala berättandet står i fokus. Metoderna baserar sig på att öva upp fantasin, stärka självförtroendet och våga släppa loss
10:00 – 10:4520 / 20Täynnä11:00 – 11:4520 / 20Täynnä -
Vaffö gör vi på detta viset?
Varför ny läroplan? Varför språkberikande verksamhet? Varför portfolio? Varför, varför, varför...
10:00 – 10:4514 / 2512:45 – 13:3014 / 25 -
Aktiverande språkundervisning
Det ska vara roligt att lära sig ett språk!
10:00 – 10:4520 / 20Täynnä11:00 – 11:4520 / 20Täynnä -
Barnbiblioteket - Bokprovning och boktips
Hur ordnas bokprovning för elever på biblioteket? Kom med och pröva själv.
10:00 – 10:4515 / 25 -
Lärmiljötänk som stöd i språkundervisningen
Lärmiljön har stor betydelse för vårt lärande. En stimulerande och flexibel lärmiljö möjliggör många olika arbetssätt och uttrycksformer i språkundervisningen.
10:00 – 11:3019 / 25 -
eTwinning
Visste du att du lätt kan arbeta med andra skolor i Europa? Via eTwinning kan du skapa små eller stora projekt om ett tema som intresserar dig.
10:00 – 11:3017 / 32 -
Google som portfolioverktyg
Lär dig använda Googles olika verktyg för att förverkliga portfoliopedagogiken!
10:00 – 11:3025 / 25Täynnä -
O365 som portfolioverktyg
Hur kan du bäst använda dig av verktygen i O365 inom portfoliopedagogik?
10:00 – 11:3025 / 25Täynnä -
ePP i ett nötskal
Vill du komma igång med portfoliopedagogik i din egen undervisning? Kom och bekanta dig med ePP (electronic Portfolio Pedagogy)
11:00 – 11:4525 / 25Täynnä12:45 – 13:3025 / 25Täynnä -
S2 + inlärningssvårigheter = Sant?
Nej, det är inte sant. S2-eleven har ett annat modersmål än svenska medan inlärningssvårigheter är oberoende språk. Hur beaktar vi språkutmaning i skolan?
11:00 – 11:4525 / 25Täynnä -
Storyline i språkundervisningen
Storyline-metoden i språkundervisning. Hur kan jag använda mig av Storyline för att motivera och engagera eleverna.
11:00 – 11:4525 / 25Täynnä12:45 – 13:3025 / 25Täynnä -
Så blev Grundskolan Norsen en läsande skola
Att läsförståelsen sjunker också hos de högst presterande studerandena visar den senaste PISA-mätningen. Kom och hör hur Norsen förverkligat sitt projekt "Den läsande skolan".
12:45 – 13:3031 / 32 -
Veckans rörelse och appar för språkundervisningen
Digitala verktyg för en mångsidig språkundervisning
12:45 – 13:3025 / 25Täynnä -
O365 Teams i undervisningen
Vi går igenom grundlogiken och en del funktioner i Teams och övar att använda dem.
12:45 – 13:3025 / 25Täynnä -
Digital språkundervisning i praktiken - Digideutsch
Hur ser det ut då flera skolor har gemensam språkundervisning?
12:45 – 13:307 / 32 -
Google VR för lärare
Google VR-utbildning introducerar dig till Google Expeditions. Med Expeditions och Tour Creator kan du befrämja elevernas mångsidiga kompetens.
12:45 – 13:3025 / 25Täynnä