Improvisationsworkshop

Improvisation är att ta och ge, att bejaka andras och egna idéer, att dela på ansvar och att hitta nya sidor hos sej själv och andra.

Improvisation stärker gruppsammanhållningen och motarbetar mobbning.
Vi har alla fantasi, även om vi tror det motsatta. Vi kan tillsammans berätta historier som aldrig hade blivit berättade om inte vi hade använt oss av improns inneboende kraft. Bejaka, lyssna, se misstag som gåvor, lev i stunden! Detta är improns grundtanke.

Stjärnfall jobbar ute i skolor och ger impro-verkstäder och improviserade föreställningar. Vi arbetar med gruppsammanhållning, med gruppernas inre dynamik. Då blir de tystare eleverna hörda men också de snabbare hittar sin plats, tillsammans med dom.
Vi får lära oss att varje ide´ är likvärdig. Det är vad vi gör tillsammans av den som i slutändan har betydelse.

Improvisation stärker i hög grad känslan för dramaturgi som i sin tur stärker ett kreativt och nyanserat sätt att använda sitt språk. När man använder språk och sin fysik på samma gång, uppstår det nya historier som kanske annars inte hade blivit berättade. Och så är det ju så klart roligt!

Denna workshop dras av Anja Bargum

27.10.2018