Så blev Grundskolan Norsen en läsande skola

Att läsförståelsen sjunker också hos de högst presterande studerandena visar den senaste PISA-mätningen. Kom och hör hur Norsen förverkligat sitt projekt "Den läsande skolan".

Att läsförståelsen sjunker också hos de högst presterande studerandena visar den senaste PISA-mätningen. Statistiken är nedslående: En av åtta pojkar saknar vid utgången av grundskolan den läskunnighet som behövs för att klara av fortsatta studier och 16% av finländska ungdomar hamnar i ett utanförskap p.g.a. kön och svag läskunnighet. För att bromsa denna trend satsas det en hel del på lovvärda projekt och punktinsatser på olika håll i Svenskfinland. Men räcker det? kan man fråga sig. Efter att man i Grundskolan Norsen bestämt sig för att satsa på läsfrämjande verksamhet och språkstödjande arbetsmetoder i alla ämnen, blev det under tiden då projektet framskred, allt mera uppenbart att förutsättningarna för att lyckas handlar om långsiktighet.

Innehåll: Vi berättar om projektet ”Den läsande skolan” i Grundskolan Norsen. Vad har vi lärt oss och hur har vi har gått vidare. Utgående från våra erfarenheter diskuterar vi olika alternativ och villkoren för liknande satsningar. Vad görs redan nu och vilka är utmaningarna?

Denna workshop dras av Margareta Öhman-Rintamäki

27.10.2018
  • 12:45 – 13:30 Biblioteket (1:a vån)