Koodausta yläkoulun matematiikan opetuksessa Python -ohjelmoinnilla (yk)

Ohjelmointi on helppoa ja mukavaa! Sitähän voi harrastaa myös osana yläkoulun matikan opetusta. Tule ja tutustu Python –ohjelmoitiin. Osallistuminen ei vaadi ennakko-osaamista.

Kuvaus:
Tässä pajassa mietitään ratkaisuja siihen tuskaan, jota saatetaan kokea pohdittaessa peruskoulun yläluokkien matematiikan opetuksen sisältöihin lisätyn koodauksen opettamisessa. Pyritään toteuttamaan pieni projekti Python-ohjelmointikieltä käyttäen. Keskustellaan mihin yläkoulussa opettajien matematiikan osa-alueisiin koodausta voidaan ottaa mukaan siten, että oikeasti tukisi matematiikan oppimista ja matemaattisten käsitteiden ymmärryksen syventämistä. Etsitään konkreettisia esimerkkejä oppilaiden kanssa totuttavaksi ohjelmoinnin projekteiksi tai tuntitehtäviksi ja pyritään toteuttamaan jokin tällainen esimerkkiprojekti.

Sisältö:
Ohjelmointiympäristönä käytetään jotain suoraan verkossa toimivaa tulkkausjärjestelmää (esim. osoitteessa https://repl.it/). Tällaisen ympäristön käyttö ei vaadi omalle koneelle tehtäviä asennuksia. Python ohjelmoinnin alkeet (joilla matemaattisessa ohjelmoinnissa pääsee hyvin alkuun) oppii hyvinkin helposti, joten pajaan osallistuminen ei vaadi ohjelmoinnin ennakko-osaamista. Pajan vetäjä jakaa perusohjeet monisteena.

Pajan pitäjä: Kari Teittinen

01.10.2016