Siirry pääsisältöön
Paja

Koodausta yläkoulun matematiikan opetuksessa Scratch -ympäristössä (yk)

Scratch on helppo graafinen ohjelmointiympäristö. Toimii puhtaana pilvisovelluksen ja on helppo ottaa käyttöön. Ei vaadi ennakko-osaamista.

Kuvaus

Kuvaus:
Scratch –ohjelmointikieli on loogisiin ohjelmointirakenteisiin perustuva graafinen ohjelmointiympäristö. Se pyörii nettiselaimella ns. pilvipalveluna eikä vaadi asennusta omalle koneelle. Ympäristöä voidaan käyttää suomenkielisenä. Se sopii hyvinkin pienten lasten käyttöön mutta tarjoaa työvälineitä myös ohjelmoinnin alkeita opettelevalle nuorelle. Pajassa kokeillaan Scratch –ohjelmoinnin soveltuvuutta yläkoulun matematiikan opetukseen kuuluvan koodauksen toteuttamisessa. Tavoitteena on, että jokainen onnistuu ohjelmoimaan Scratch –ympäristössä toimivan ja ulkoasultaan näyttävän matemaattisen sovelluksen. osallistuminen ei vaadi ennakko-osaamista.

Sisältö:
Kirjaudutaan Scratch –ympäristöön (https://scratch.mit.edu/) luomalla sinne henkilökohtainen tunnus. Rakennetaan ensimmäinen ohjelma ja talletetaan se järjestelmään. Jaetaan oma ohjelma muille pajaan osallistuneille. Jos aikaa jää, keskustellaan siitä, mihin yläkoulun matematiikan osa-alueisiin Scratch –ohjelmointi voisi sopia.

Pajan pitäjä: Kari Teittinen

Ilmoittaudu pajaan

01.10.2016
  • 09:00 – 10:00 YK TT2
    13 / 15
    Varaukset