Kestävän kehityksen tavoitteet Malli-YK-simulaation avulla (yk,l)

Pajassa tutustutaan uusiin kestävän kehityksen tavoitteisiin ja sekä YK:n päätöksentekoon toiminnallisen ja oppilaskeskeisen Malli-YK-simulaation avulla.

Pajassa pohditaan, mitä kestävä kehitys on ja mitä uudet kestävän kehityksen tavoitteet tarkoittavat, niin globaalilla kuin paikallisella tasolla. Pajassa kokeillaan Malli-YK-kokoussimulaatiota, joka on toiminnallinen tapa yläkouluissa ja lukiossa käsitellä kestävän kehityksen teemoja ja YK:n päätöksentekoa. Pajassa käydään läpi menetelmän toimintaperiaatteita ja harjoituksia, esimerkkinä Pariisin ilmastokokous, sekä pohditaan menetelmän hyödyntämistä oppiainerajat ylittävässä ilmiöpohjaisessa opetuksessa. Menetelmä tukee aktiivista kansalaisuutta sekä tarjoaa erinomaisen tavan perehtyä valtioiden erilaisiin poliittisiin näkemyksiin ja neuvotteluiden merkitykseen.
Työpaja on osa Koulu maailmaa muuttamaan -hanketta, jota toteuttaa kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa yhdessä globaalikasvatusta tekevien järjestöjen kanssa. Hanke tarjoaa maksutonta täydennyskoulutusta opettajille, kouluille ja opetustoimille uuden OPS:in mukaiseen globaalikasvatukseen. Teemoina koulutuksissa voivat olla rauha ja pakolaisuus, kestävä kehitys, ihmisoikeudet, moninaisuus ja yhdenvertaisuus sekä koulun globaalikasvatuskulttuurin vahvistaminen.

Lisää tietoa hankkeesta: http://www.globaalikasvatus.fi/opekoulutus

Pajan pitäjä: Christa Prusskij/ Suomen YK-liitto