Globaalikasvatus osaksi koulun arkea - sanahelinästä käytännön tekoihin (ak, yk, l)

Työpajassa pohditaan, miten saadaan muutettua OPSn arvoperusta sanoista tekoihin ja luotua kouluun globaalikasvatustoimintakulttuuria.

Kouluilla on valtavasti voimaa ja tärkeä rooli yhteiskunnallisen muutoksen tuottajana, sillä kouluyhteisöissä kasvavat sosiaalisesti taitavat, toisia arvostavaan vuorovaikutukseen pystyvät, kriittiseen tiedonhakuun ja sen käsittelyyn kykenevät, eri kulttuureissa sujuvasti navigoivat tulevaisuuden aikuiset, jotka haluavat rakentaa kestävää ja oikeudenmukaista tulevaisuutta.

Vai kasvavatko?
Työpajassa pohditaan, miten saadaan muutettua OPS:in arvoperusta sanoista tekoihin ja luotua kouluun globaalikasvatustoimintakulttuuria. Miten omassa opetuksessa ja koulun arjessa näkyvät esimerkiksi kestävän kehityksen ja ihmisoikeusperustaisuuden tavoitteet? Osallistujat pääsevät keskustelemaan, inspiroitumaan ja jakamaan kokemuksia siitä, miten pienillä teoilla voidaan saada muutoksia aikaan.
Työpaja on osa Koulu maailmaa muuttamaan -hanketta, jota toteuttaa kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa yhdessä globaalikasvatusta tekevien järjestöjen kanssa. Hanke tarjoaa maksutonta täydennyskoulutusta opettajille, kouluille ja opetustoimille uuden OPS:in mukaiseen globaalikasvatukseen. Teemoina koulutuksissa voivat olla rauha ja pakolaisuus, kestävä kehitys, ihmisoikeudet, moninaisuus ja yhdenvertaisuus sekä koulun globaalikasvatuskulttuurin vahvistaminen.

Lisää tietoa hankkeesta: http://www.globaalikasvatus.fi/opekoulutus

Pajan pitäjä: Hannu Niemelä / Kepa ry