Ulos luokasta! (ak, yk)
Ulos luokasta "Pulpetti passivoi, ulkoilma aktivoi" Tuoda oppimiseen uutta näkökulmaa raikkaassa ulkoilmassa
Kuvaus
Miksi ulos? Miksi ei!
Yksinkertaisimmillaan ulkoilmakoulu on opetuksen siirtämistä säännöllisesti luokkahuoneen ulkopuolelle, ulkoilmaan esim. kerran viikossa. Ulkoilmakasvatusta voi toteuttaa missä tahansa luokkahuoneen ulkopuolella esim. pihalla, puistossa, maatilalla, museoissa.
Ulkoilu antaa mahdolisuuden spontaanisuudelle, sosiaalisuudelle, leikille, tunteille, mielikuvitukselle. Lähiympäristöä käytetään täydentämään luokkahuoneessa tapahtuvaa opetusta, ei korvaamaan sitä.
Pajan tavoitteet:
Lisätä tietoa miksi oppitunti kannattaa siirtää sisätiloista ulos.
Kannustaa lisäämään opettamista koulurakennuksen ulkopuolella säännöllisesti.
Antaa toimintatapoja kuinka pidetään oppitunteja ulkona
Pajassa käymme läpi:
- Historia ja nykytilanne
- Monikäsitteinen ulkoilmakoulu
- Ulkoilmakoulun hyödyt
- Haasteet
- Toteuttaminen, esimerkkejä toteuttamisesta
- kokeillaan itse tehtäviä mm. miten opetella desimaaleja letkajenkan tahtiin
Pajan pitäjä: Satu Räsänen