Seksuaali-ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvan nuoren koulutaival (yk, l)

Koulun tulee olla turvallinen ja avoin myös hlbt-nuorille. Keskustelua, pohdintaa, tietoa.

Jokaisella opettajalla on hyvä olla perustiedot ja ymmärrys seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta, siitä, miten nuoren seksuaali- ja sukupuoli-identiteetti muodostuu. Sen myötä koulut todella ovat turvallisia hlbt-nuorille, eikä heitä marginalisoida koulun arjessa ja oppitunneilla. Paja herättää ajatuksia, kyseenalaistaa ennakkokäsityksiä, selventää termistöä ja antaa tietoa. Paja antaa käytännön ohjeita siihen, miten moninaisuuden arvostaminen ja kunnioittaminen näkyy koulun arjessa, ja miten kaikki hyötyvät avoimesta,osallistavasta, vastaanottavaisesta ja hyväksyvästä ilmapiiristä. Moninaisuuden kohtaaminen on olennainen osa uutta OPSia.

Pajan pitäjä: Susanna Leino

01.10.2016