Mitä OPS2016 voi muuttaa psyykkisesti oireilevien peruskoululaisten koulunkäynnissä? (ak, yk, l)

Luento-paja

Syksyllä 2016 voimaan astuva opetussuunnitelma haastaa koulut monessa uudessa asiassa. OPS-uudistusta voi tarkastella myös peruskoululaisten mielenterveyden edistämisen näkökulmasta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yleisestä osasta löytyy paljon helmiä, jotka huomioon ottamalla ja käytännöksi elämällä koulusta saadaan parempi paikka myös psyykkisesti oireleville oppilaille. Marginaalit tarvitsevat omat erityisjärjestelynsä, mutta osallistava ja oppilaista kiinnostunut koulu edistää kaikkien oppilaiden hyvinvointia ja ehkäisee parhaiten syrjäytymistä.

Pajan pitäjä: Mika Saatsi

01.10.2016