Uusi opettajuuden tulokulma (ak, yk)

Pajassa pohditaan käytännön esimerkein mm. siitä, kuinka opettajuuden monipuolistuminen vaikuttaa oppilaan asemaan, oppimisen toteutumiseen sekä koulun ilmapiiriin.

Uuden opetussuunnitelman keskiössä on opettajuuden muutos aktiivisten toimijoiden koulukulttuurissa.

Esitetään aktiivisen oppimisen ja toiminnallisen toimintakulttuurin ehtoja käytännöllisistä sekä oppimis- ja muutosteoreettisistakin näkökulmista. Esitellään käytännön esimerkkejä opettajuuden muutoksesta. Pohditaan yhdessä ”moniopettajuuden” (lohdullista) mallia, jossa opettajan rooli vaihtelee uuden opetussuunnitelman mukaisessa, monenlaisessa toimintaympäristössä.

Pohditaan käytännön esimerkein ja keskustellen, kuinka opettajuuden monipuolistuminen vaikuttaa oppilaan asemaan ja rooliin, oppimisen suunnitteluun, toteuttamiseen sekä arviointikäytänteiden monipuolistumiseen ja helpottumiseen.

Ihmetellään sitä, kuinka oppilaiden vastuullinen vapauttaminen lisää opettajan aikaa ja voimavaroja sekä työssä jaksamista, lisää kaikkien motivaatiota sekä koulun (luokan) myönteistä ilmapiiriä sekä vähentää kiusaamista ja häiriökäytöstä.

Kuullaan hieman uudenlaisesta opettajankoulutuksesta ja siitä, kuinka opettajien täydennyskoulutusta tulisi kehittää.

Pajassa on mukana lehtori, KT Kaisu Mälkki Helsingin yliopiston OKL:sta. Hän vetää kasvatuspsykologiaa pääaineenaan opettajaksi opiskelevien linjaa. Näiden opettajakokelaiden ns. maisteriharjoittelu on Tuomalan koulussa.

Pajan pitäjä: Terho Lousa, KT Kaisu Mälkki

01.10.2016