Hur drama- och sinnesupplevelse kan förbättra välmående både för elever och lärare

Harriet Abrahamsson

Du får konkreta övningar och enkla verktyg för hur du kan arbeta med sinnesupplevelser i vardagen för att stöda gruppkänsla och självreflektion. Klä dig i bekväma kläder du kan röra dig i och kom som du är. Vi arbetar genom dialog, experiment och improvisation.

Verkstaden tar avstamp i avhandlingarna "Främjande av psykisk hälsa i skolan" av Charlotta Friman och "Pedagogiskt drama. En undersökning om hur drama kan främja gruppsammanhållning på lågstadiet” av Nina Karlsson. (hittas på nätet) Utgående från presenterad teori jobbar vi konkret på golvet med reflektion och övningar.

Frågor vi jobbar med är tex:
-Vilka faktorer påverkar välmående positivt i en grupp?
-Kan dramapedagogiskt arbete fungera som skyddsfaktorer som stärker vårt välmående?
Vi vet är att skyddsfaktorer är en stark buffert mot psykisk ohälsa. Vi kommer att undersöka hur tex. sårbarhet, humor och vänskap kan fungera som skyddsfaktorer som stärker vår resiliens?
-Kan arbete med konkreta bilder vi tillsammans hittar på bli verktyg som förankrar teori i praktik?
-Hur sätter vi igång de processer som motverkar stress och ökar välbefinnande i vardagen? Du får konkreta förslag.

05.10.2019
  • 10:45 – 12:00 Hiidenkiven peruskoulu