Nalleretki! Teemun perheessä riidellään ja väkivalta on osa arkea – Miten minä voin auttaa? Kehitetään yhdessä alle kouluikäisten perheväkivaltaa kokeneiden lasten moniammatillista auttamistyötä

Pajan pitäjänä Satu Meriläinen-Porras.

Jokaisella lapsella on oikeus elää turvallista lapsuutta.
Tästä lähtökohdasta olemme rakentaneet Lohjalle perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön toimintamallia, joka sisältää väkivallan tunnistamisen, systemaattisen kartoituksen ja puheeksi ottamisen. Malli sisältää rakenteet siihen, miten koko perhettä voi auttaa. Lähtökohta on, että väkivallan on loputtava.

Sinä voit olla lapsen tarvitsema turvallinen aikuinen. Kun epäily perheväkivallasta herää, miten otan sen lapsen kanssa puheeksi? Miten autan koko perhettä? Tämä edellyttää moniammatillista yhteistyötä. Yhdessä tekeminen mahdollistaa uudenlaisia perhekeskeisiä lähestymistapoja, joissa perhe ja lapsi voidaan kohdata mahdollisimman varhain, ja ongelmien ilmetessä saattaa nopeasti tarvitsemansa avun piiriin. Lapsen kaltoinkohtelun ja perheväkivallan tunnistamisessa neuvola, varhaiskasvatus ja koulut ovat keskeisessä asemassa.

Miten tämä kaikki tehdään niin, että kokonaisuus on yhtenäinen ja auttamisen prosessit sujuvia? Tule mukaan työpajaan, niin rakennetaan tätä kokonaisuutta yhdessä.

04.06.2019
  • 13:00 – 13:45 Luokka 2.10