Hangon luontopolut

Pajassa pääsee tutustumaan hangon kauniisiin maisemiin luontopolkujen kautta. muutama esite ja kuvia näytillä.

HANGON LUONTOPOLUT

TULLINIEMEN LUONTOPOLKU

Manner-Suomen eteläisintä luontopolkua pitkin vierailija pääsee jalkaisin suoraan ulkosaaristoon, Suomen eteläkärkeen, missä Saaristomeren ja Suomenlahden tyrskyt sekoittuvat.

Tulliniemi on monen uhanalaisen lajin turvapaikka sekä tärkeä lintujen levähdysalue ja merilinnuston pesimäalue. Sen kautta kulkee yksi lintujen päämuuttoväylistä. Varsinkin syksyisin niemellä voi saada huikeita luontokokemuksia, kun muuttavat linnut kerääntyvät niemen kärkeen ennen meren ylitystä.

Ketojen ja hiekkarantojen kasvi- ja hyönteislajisto on ainutlaatuinen. Myös alueen vedenalainen luonto on arvokas, vedenalaiset riutat ja hiekkasärkät ylläpitävät monimuotoista elämää.

Luontopolun varrelle on sijoitettu 15 infotaulua, jotka kertovat vierailijoille alueen arvokkaasta luonnosta sekä merenkulkuun ja sotahistoriaan liittyvästä kulttuuriperinnöstä. Luonnonkaunis Tulliniemi sijaitsee tärkeän merireitin varrella. Suojaisat väylät ja välitön avomeriyhteys ovat kautta aikojen tehneet Hankoniemestä halutun tukikohdan.

Luontopolku on 6,7 km pitkä. Polku on paikoin vaikeakulkuinen eikä sovellu liikuntaesteisille. Luontopolku kulkee luonnonsuojelualueilla, ja alueella saa liikkua ainoastaan merkittyä polkua pitkin. Polku on merkitty valkopäisillä tolpilla.

Uddskatanin luonnonsuojelualue on perustettu vuonna 1990, ja Uddskatanin vesialue rantoineen rauhoitettiin arvokkaana lintukohteena jo vuonna 1933. Alue on myös osa vuonna 2008 perustettua Hangon kansallista kaupunkipuistoa.

HÖGHOLMENIN LUONTOPOLKU

Högholmenin luontopolku on todellinen kävelijän helmi. Polku kulkee aluksi mäntymetsän halki ja sen jälkeen hiekkadyynien yli korkeille kallioille, joista avautuu huikea näkymä Itämerelle.
Högholmen on yksityinen luonnonsuojelualue. Jonka luontopolun varrella on kaksitoista alueen luonnon erityispiirteitä esittelevää infotaulua. Luonnonsuojelualueella on komeaa mäntymetsää, hiekkarantoja, dyynejä ja vedenalaisia hiekkamatalikkoja.
Luontopolku on kilometrin pituinen. Polku alkaa Tvärminnentieltä, noin 10 km Hangon keskustasta (noin 4 km itään lentokentän risteyksestä). Tien varrella on pieni pysäköintialue ja opaskyltit. Polku on avoinna yleisölle.

SVANVIK

Svanvik on avoin ja matala merenlahti, jossa levähtää muuttomatkoillaan suuria määriä merilintuja ja kahlaajia. Lahti on erityisesti joutsenten suosiossa ja täällä voikin tavata kolme eri joutsenlajia.
Alueella kulkee luontopolku, joka johtaa rannalla sijaitsevalle lintutornille. Polku kulkee halki karjan luonnonlaitumen eikä alueelle siksi saa tuoda koiria. Polun on rakentanut WWF ja se on avoinna kaikille. Polku alkaa Tvärminnentieltä, noin 11 km Hangon keskustasta.
Hangon parhaat kävelyreitit

PEIKONPOLKU

Peikonpolku sijaitsee Hankoniemen pohjoispuolella. Luontopolun alueella on pähkinäpensaslehto, luonnontilainen hiekkaranta sekä useita muita luonto- ja metsätyyppejä. Furunäsin kärjessä sijaitsee laavu, tulentekopaikka sekä ulko wc.
Maasto on vaihtelevaa ja paikoitellen sääolosuhteista riippuen liukasta ja vaikeakulkuista. Vaikka peikot liikkuvatkin paljain jaloin, suosittelemme retkeilijöille saappaita tai hyviä maastokenkiä.
Polku sijaitsee noin 6 km Hangon keskustasta. Valtatie 25-tieltä käännytään vasemalle Furunäsintietä pitkin kohti Trollbergetin pysäköintialueetta.

HANGON PEIKKOLUOLA

Santalassa sijaitseva louhittu luola, jota paikalliset kutsuvat Peikkoluolaksi.

Luola löytyy ajamalla Hankoniementieltä Santalan Kartanontielle ja käännymällä tielle nimeltä Sandöströmmen. Auton voi jätttää parkkiin Svärtisholmenin risteykseen josta luolan suukin jo miltei näkyy kallionkupeessa.

Luola on ihmisen aikaansaannoksia. Se on kenties louhittu jonkilaiseksi varastoksi, mutta mitään ovirakenteita ei luolan suulla näy. Kokoa on 3–4 metriä leveyssuunnassa, syvyyttä 2–3 metriä ja korkeutta 2–2,5 metriä.

PUISTOVUOREN RAKKAUDENPOLKU

Lähde kävelylle Rakkauden polulle ja koe ainutlaatuinen sekoitus upeaa luontoa ja historiallisia tapahtumia. Noin 1,5 km pitkä kävelyreitti vie sinut ajassa 1800-luvun loppupuolelle, jolloin Rakkauden polku rakennettiin kylpylävieraille. Laajalla tasaisella kalliolla oli ilmakylpyjä varten aidattu alue, jossa myös emigrantit siirtolaisaikoina tanssivat odotellessaan laivan lähtöä Amerikkaan.

JÄRJESTÄJILLE
-tilantarpeeni on pieni