Helsingin seudun erilaiset oppijat ry (HERO) toiminnan esittely/Tahvonlahden ala-aste

HEROn esittelypiste Tahvonlahden ala-asteella ke 9.10. klo 14.30 - 16.00 Tervetuloa Helsingin seudun erilaiset oppijat ry (HERO) -ständille kuulemaan miten HERO voisi auttaa!

Tiesitkö, että Oppimisvaikeudet ovat todella yleisiä. Jos lievätkin pulmat lasketaan mukaan, voidaan sanoa, että jopa 20 %:lla suomalaisista on jonkinasteinen oppimisen vaikeus. Lukivaikeutta taas arvioidaan olevan 6 – 10 %:lla väestöstä. Helsingin seudun erilaiset oppijat ry (HERO) on oppimisvaikeuksisten henkilöiden paikallinen etujärjestö, jonka toiminta-aluetta on pääkaupunkiseutu ja Uudenmaan alue. Yhdistys tiedottaa, kouluttaa ja järjestää toimintaa ja tapahtumia oppimisvaikeuksiin ja erilaiseen oppimiseen liittyvien teemojen ympäriltä.

HERO-ständilla koulutuskoordinaattori Satu Hirvonen tavattavissa. Tule ja kysy, miten voimme auttaa!

Ohessa muutamia poimintoja, miten HERO tukee, neuvoo ja ohjaa. Katso alta löytyvän linkin takaa lisätietoja nettisivuiltamme tai avaa linkin takaa löytyvä syksyn ohjelmavihkomme!

Tukea, neuvoa ja ohjausta koululle ja opettajille
• Erityisopettajan puhelinpäivystys tiistaisin ja torstaisin klo 8-9 (poikkeuksena arkipyhät), Aija Lund, puh. 050 4060 580
• Oppitunti malliluokassa - tuo luokkasi tutustumaan oppimisen peleihin ja apuvälineisiin! Teemana matematiikka. Oppitunnit on suunnattu alakoulun opettajille ja luokille. Ajanvarauksella.
• Koulutuksia. SYKSYN UUTTA: yhteisöjäsenpaketit kouluille - tule tutustumaan miten koulusi voisi hyötyä HEROn yhteisöjäsenyydestä!

Tukea, neuvoa ja ohjausta oppilaille ja huoltajille
• Neuvontapuhelin ti - to klo 14 - 16 (poikkeuksena arkipyhät), puh. 6869 3500
• Tervetuloa kysymään oppimisvaikeuksista matalan kynnyksen Kirjakahvilaan ma - to klo 14 -16. Kirjakahvila on kaikille avoin ja voit tulla ilman ajanvarausta. Poikkeusaikatauluista infotaan www-sivuilla.
• Maksuttomat yleisöluennot! Esim. pe 11.10. klo 17 - 18.30 Malmitalolla: Oppimisvaikeudet ja oppimisen tukeminen. Mitä oppimisvaikeudet ovat ja miten ne ilmenevät oppimisessa? Miten oppimisen apuvälineitä voi hyödyntää? Luento on osa HEROn Dysleksiaviikon ohjelmaa.

7.-11.10. vietetään Dysleksiaviikkoa! Tervetuloa tutustumaan HEROn toimitiloihin, henkilökuntaan & toimintaan Kaisaniemeen tiistaina 8.10. klo 13 - 16. Kirjakahvilassa Oppimiskahvila klo 13 - 16, jossa tavattavissa mm. neuropsykologi ja HEROn työntekijä. Avointa keskustelua oppimisvaikeuksista. Osoite: Vilhonkatu 4 B 13, 00100 Helsinki.

Lataa HEROn syksyn ohjelmavihko, löydät sen etusivulta osoitteesta: www.lukihero.fi

Liito-hankkeen esittelypiste Tahvonlahden ala-asteella ke 9.10. klo 14.30 - 16.00

Liito-hanke auttaa helsinkiläisiä, erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja nuoria ( 7 - 29 v. ) rohkeammin harrastusten pariin ja jatkamaan siinä saamansa tuen turvin. Erityinen tuki ei edellytä diagnoosia (ADHD, autismin kirjo, oppimisvaikeudet), vaan Liito-hankkeen avun saamiseksi riittää kokemus siitä, että sopivaa harrastusta ei tahdo löytyä tai harrastuksissa mukana pysyminen tuntuu syystä tai toisesta haasteelliselta.

Liito-hankkeen projektityöntekijän kanssa lapsi/nuori/ huoltajat voivat pohtia harrastusmaailmassa esiin tulleita käytännön haasteita ja miten ne voidaan huomioida: esim. mistä löytyisi sopivan pieni ryhmä tai mikä harrastuspaikka voisi löytyä läheltä. Projektityöntekijä voi myös lähteä lapselle tai nuorelle tueksi ensimmäisillä harrastuskerroilla, jos uusi harrastus jännittää.

Koulut voivat myös pyytää Liito-hanketta esittäytymään esim. vanhempainiltaan tai koulun omiin tapahtumiin. Liito-hankkeen toiminnallisella harrastuspisteellä lapset ja nuoret voivat pohtia harrastamista harrastepuun avulla tai hauskan, toiminnallisen pelin kautta - tule ja varaa aika omalle koulullesi! Huoltajien kanssa voidaan keskustella siitä, kuinka Liito-hanke voisi auttaa perheen lasta tai nuorta.

Tervetuloa tapaamaan minua Liito-hankkeen esittelypisteelle. Esittelypisteellä kokeiltavissa myös tasapainolauta ja Liito-footbagit. Nähdään!

09.10.2019
  • 14:30 – 16:00 Tahvonlahden ala-aste