Kielitietoisuus ja kielilähtöiset työtavat

Ilona Kuukka, erityisop., suomen kielen opettaja: koulutuksessa käsitellään kielitietoisuutta, kaikille oppilaille sopivia kielilähtöisiä työtapoja.

Koulutus käsittelee kielitietoisuutta ja kaikille oppilaille sopivia kielilähtöisiä työtapoja, jotka eriytyvät opetusta ja tukevat suomen kielen oppimista.
Koulutus antaa opettajalle välineitä toteuttaa kielitietoista opetusta. Kielillä on keskeinen merkitys oppimisessa ja vuorovaikutuksessa. Opettaja voi oppia tiedostamaan eri tilanteissa käytettävät kielimuodot ja opettaa niitä myös oppilaille. Lisäksi opettaja saa keinoja opetuksen eriyttämiseen ja monikielisyyden tukemiseen.
Koulutuksessa käsitellään muun muassa seuraavia kysymyksiä:
Mitä tarkoitetaan koulun ja opettajan kielitietoisuudella?
Miten koulun kielitietoisuutta voi kehittää opettajien yhteistyöllä?
Millaisia ovat kielilähtöiset työtavat? Koulutuksessa keskitytään työtapoihin, jotka sopivat kaikille oppilaille, eriyttävät opetusta luontevasti ja tukevat suomen kielen oppimista.

12.11.2019
  • 15:00 – 18:00 Nummisten koulu, Mäntsälä