Reading to learn -menetelmä

Pipsa Airto, valmistavan luokan opettaja, s2-opettaja: Menetelmä sopii sekä ala- että yläkouluun ja silä kehitetään oppilaiden taitoa tuottaa kirjallista tekstiä.

Reading to learn -menetelmä on Australiassa kehitetty genrepedagogiikkaa hyödyntävä opetusmenetelmä luku- ja kirjoitustaidon kehittämiseen. R2L sopii erilaisten tekstilajien sisältöjen ja sanaston opiskeluun, ja siitä on apua myös kirjoittamisen opetuksessa, sillä menetelmässä lähdetään liikkeelle valmiista tekstistä, joka toimii mallina omalle kirjoittamiselle. Menetelmä sopii sekä ala- että yläkouluun ja sitä voidaan käyttää paitsi suomen kielen ja kirjallisuuden oppitunneilla myös minkä tahansa reaaliaineen opetuksessa. Menetelmän avulla on parannettu huomattavasti oppilaiden taitoa vastata kirjallisiin koekysymyksiin ja tuottaa omaa tekstiä. Koulutuksessa tutustutaan R2L-menetelmään ja sen käyttöön.

11.02.2020
  • 15:00 – 18:00 Mikkolan koulu, Tuusula