Toiminnalliset opetusmenetelmät toisen tai vieraan kielen opetuksessa

Pipsa Airto, valmistavan luokan opettaja, S2-opettaja: Kokeillaantoiminnallisia keinoja, jotka soveltuvat toisen ja vieraan kielen opetukseen ja varhennettuun kielenopetukseen.

Koulutuksessa kokeillaan erilaisia toiminnallisia keinoja, jotka soveltuvat toisen ja vieraan kielen opetukseen. Useimmat esiteltävät menetelmät sopivat myös esiopetukseen ja varhennettuun kielenopetukseen, sillä niissä ei tarvita luku- tai kirjoitustaitoa. Tutustutaan tapoihin, joilla kielenopetukseen voi tuoda liikettä, leikkiä, tarinallisuutta, pelillisyyttä ja kehollisuutta. Erityisesti kokeillaan monipuolisia tapoja opettaa uutta sanastoa. Koulutuksessa esiteltävät toiminnalliset tavat on suunniteltu ja kokeiltu suomi toisena kielenä opetuksessa, mutta ne ovat sovellettavissa kieleen kuin kieleen. Useimmat esiteltävät menetelmät sopivat myös varhennettuun kielenopetukseen, sillä niissä ei tarvita luku- tai kirjoitustaitoa.

02.10.2019
  • 15:00 – 18:00 Hepolan koulu, Mäntsälä