Hoppa till huvudinnehåll
Verkstad

REVONTULIPAJA - ja vähän asiaa jäätiköistä

Maanantaina retki Sodankylän geofysiikan observatorioon. Tiistaina revontulipaja Arktikumilla. Mukaan mahtuu 45 oppilasta.

Beskrivning

Oletko koskaan miettinyt, miten korkealla revontulet ovat? Miksi ne syntyvät ja ovat sen värisiä kuin ovat? Mikä yhteys niillä on Auringon aktiivisuuteen? Onko kesällä revontulia? Jotkut ihmiset jopa kuulevat revontulia. Tiedätkö tarinoita revontulien syntyyn liittyen? Tällaisiin asioihin pääset tutustumaan revontulipajassa.

Ensimmäisenä MOK-päivänä pääsemme ainutlaatuiselle vierailulle Sodankylän geofysiikan observatorioon, jossa tehdään huippututkimusta mm. revontuliin, ilmastonmuutokseen, avaruussäähän, lähiavaruuteen ja meteoriitteihin liittyen.

Seuraavana päivänä LUMA-keskus ja Arktinen keskus järjestää meille ohjelmaa Arktikumilla. LUMA-keskuksen revontulipajassa käsitellään revontulia mm. fysiikan, tähtitieteen, nykytieteen ja kuvataiteen keinoin sekä tutustutaan revontulten syntytarinoihin. Arktisen keskuksen puolesta saamme tietoa jäätutkimuksesta, joka liittyy ilmastonmuutoksen tutkimiseen.

Huomioitavaa: Mukaan mahtuu 45 oppilasta. Maanantaina bussi lähtee koululta klo 8 ja palaa koululle klo 14-15. Kuljetusoppilaat, huolehtikaa itse kyyti koululle ja koululta kotiin! Tapaamme ulkona ruokalan edessä klo 8.

Tiistaina menemme omilla kyydeillä Arktikumille. Tapaamme Arktikumin pääovien luona klo 9 ja päätämme koulupäivän klo 13.

MOK-päivistä ei aiheudu kustannuksia oppilaille. Ruokailut on järjestetty molemmille päiville.

Anmälan till verkstad

27.05.2019
  • 08:55 – 13:00 Kokoontuminen ruokalan edessä. Huomio päivän pituus alkaen klo 8 ja päättyen klo 14-15.
    Full