Arviointi ja erilaiset oppimisympäristöt

Arvioinnin merkitys ja menetelmät erilaisissa oppimisympäristöissä. Mitä, miksi ja miten arvioidaan?

Workshopissa pohditaan yhdessä erilaisten arviointimenetelmien käyttöä erilaisissa oppimisympäristöissä.

Opettajan pitäisi kyetä arvioimaan oppilas. Arvioinnin tulisi olla kannustavaa ja oikeudenmukaista. Sen tulisi olla yksilölliset erot huomioivaa ja kuitenkin tasa-arvoista. Arvioinnin tulisi edesauttaa oppijaa oppimaan ja arvioimaan itse itseään. Arvioinnin kautta asetetaan myös oppilaita järjestykseen toista astetta ajatellen. Perinteisemmin esimerkiksi kokeet ovat toimineet arvioinnin mittareina. Miten jatkossa? Miten JOPOlla? Miten toiminnallisuutta, työpainotteisuutta, monialaisuutta, laaja-alaisia taitoja tai oppimista sekä osaamista ylipäänsä tulisi arvioida? Miten vastata niille, jotka kysyvät JOPOn arvioinnista?

Miksi arvioidaan? Mitä arvioidaan? Milloin arvioidaan? Missä arvioidaan? Miten arvioidaan? Mitä arviointi on JOPOn kontekstissa? Mitä muualta voi tuoda JOPOn arviointiin tai JOPOlta viedä muuhun arviointiin?

Pyritään kysymysten ja vastausten kautta kohti toimivaa arvioinnin konseptia.

04.04.2019
  • 09:30 – 10:15 Areena