Valmistavasta opetuksesta yleisopetukseen. Asiantuntijaopettajat Kaskosta tarjoavat ideoita opiskeluun. Alustus ja pajat.

Pajoja pajassa. Alustus 14.30-15.00. Pajat 15.00-15.45. Lopuksi yhteinen keskustelu

Paja 1

Toimintaa kieltenopetukseen!

Kielten opiskelu on hauskaa! Lähtökohtina ovat leikkisyys, motivointi, uteliaisuuden hyödyntäminen, tekemällä oppiminen, aistit ja luokassa liikkuminen. Pelien, flash-korttien ja vaihtelevien menetelmien kautta voidaan luoda aktivoiva ja inspiroiva ilmapiiri kielenopetuksessa. Tässä pajassa saat itse kokeilla ja päättää toimiiko tämä sinun luokassasi!

Paja 2

Kohtaamisia luokkahuoneessa – miten ja miksi? Draaman työtapoja tutuiksi opettajille oppiaineesta riippumatta

Miten oppilaita voisi osallistaa yhteisen tekemisen avulla? Miten tukea ryhmän vuorovaikutusta, oppilaan itseilmaisua ja ajattelun taitoja toiminnallisesti? Miten vahvistaa oppilaan oppimis- ja koulumotivaatiota sekä ryhmään kuulumisen tunnetta tietojen ja taitojen lisäksi?

Kohtaamisia luokkahuoneessa -työpaja keskittyy käsittelemään edellä mainittuja teemoja draamatyöskentelyn näkökulmasta. Työpajassa avataan draaman mahdollisuuksia opetuksessa. Osallistujat pääsevät itse kokeilemaan muutamia draamapedagogiikan keskeisiä työtapoja ja saavat ohjeita niiden käyttöön omassa opetuksessaan. Osallistujat saavat myös hyödyllisiä linkkivinkkejä oman opetuksensa suunnitteluun.

Paja 3

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen paja

Tunne-ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen tukee oppilaan omien tunteiden tunnistamista, nimeämistä ja säätelyä sekä itsetunnon kehitystä ja oman toiminnanohjauksen taitoja. Pajassa tutustutaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen vuosiluokille 1.-6. ja tehdään konkreettisia harjoituksia, joita voi toteuttaa oppilaiden kanssa.

Opettaja saa ideoita oman opetuksensa ja opetusmenetelmiensä kehittämiseen.

Paja 4

Kielitietoisuuspaja

Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy konkreettisesti arjessa? Miten tehdä kieliä näkyväksi ja ottaa huomioon erilaiset kielitaidot? Miten kielitietoiset työtavat hyödyttävät kaikkia? Miten arvioida ja antaa palautetta kielitietoisesti?

Pajassa keskustellaan, tehdään harjoituksia ja jaetaan ideoita. Tarkoitus on tehdä jo osattua ja tehtyä näkyväksi sekä antaa uusia ideoita.

27.03.2019
  • 14:30 – 16:00 Porolahden peruskoulu, Satumaanpolku 2 00820 Helsinki