Tehtävätarjotin ja oppimisstrategiat

Ajattelun taitojen kehittäminen oppimisstrategioita hyödyntäen

Ajattelun taidot ovat tärkeitä tulevaisuuden taitoja. Tietoa on saatavilla paljon ja helposti, joten tiedon käsittelyn ja ajattelun taitojen merkitys myös korostuu. Meillä jokaisella on kuitenkin omia tapoja havainnoida, käsitellä ja rakentaa tietoa. Yksi keino tukea näiden taitojen kehittymistä on hyödyntää tietoisesti oppimisstrategioita.

Koulutuksessa käsitellään ajatteluntaitojen kehittämistä oppimisstrategioiden avulla. Pajassa esitellään 6. luokkalaisten kanssa reaaliaineissa käytetty tehtävätarjotin-työtapa, jossa hyödynnetään oppimisstrategioita. Työtapa tukee myös oppilaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, ja on sovellettavissa hyvin eri-ikäisille lapsille ja eri oppiaineisiin tai aihekokonaisuuksiin (myös monialaisiin).

Pajan pitäjä: Katri Utriainen (luokanopettaja), Tuusula

12.02.2019