Tapahtuma

7.lk monialainen

Elämysten Vaasa -monialainen oppimiskokonaisuus 7.luokkalaisille Taikonin kanssa yhteistyössä

Variskan koulu Variskan koulu
13.12.2018

Vaasan suomenkielisen perusopetuksen yhteiset monialaiset oppimiskokonaisuudet Elämysten Vaasa, Energinen Vaasa ja Merellinen Vaasa on muodostettu kaupunkimme paikallisten painotusten ja strategioiden pohjalta.

Tavoitteena monialaisten oppimiskokonaisuuksien opiskelussa on oppiainerajojen ylittävien kokonaisuuksien hahmottaminen. Oppimiskokonaisuuksien opiskelu lisää vaasalaisten oppilaiden lähiympäristön ja ympäröivän yhteiskunnan tuntemusta. Tavoitteena on myös, että oppilaiden yksilölliset taidot ja kiinnostuksen kohteet pääsevät esiin koulutyössä. Tutkittavia aiheita lähestytään tutusta tuntemattomampaa kohti.

Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa käytetään monipuolisia tiedonhankinta- ja oppimismenetelmiä. Samalla lisääntyvät yhteistyö ja yhteisöllisyys.

Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamisen tulee ilmentää koulun arvoja ja oppimiskäsitystä. Tämän vuoksi kukin koulu suunnittelee tarkemmin omat oppimiskokonaisuutensa. Jokaisen lukuvuoden oppimiskokonaisuudet kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan. Hyvin suunnitellut ja toteutetut oppimiskokonaisuudet konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä.

Monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointi tapahtuu niissä oppiaineissa, jotka sisältyvät kuhunkin oppimiskokonaisuuteen. Kouluissa tarkemmin suunnitellut kokonaisuudet tavoitteineen voidaan arvioida myös oppilaiden itsearviointiin tarkoitetuilla työkaluilla.

Elämysten Vaasa -niminen monialainen oppimiskokonaisuus sijoittuu vuosiluokille 1, 4 ja 7. Suunnitelmassa esitellään aihepiirejä, joiden avulla kukin koulu voi tehdä oman kokonaisuutensa ja kirjata suunnitelmansa koulun lukuvuosisuunnitelmaan.

Järjestäjän yhteyshenkilö

Mervi Wahlroos mervi.wahlroos@edu.vaasa.fi 0505860880

PopUp-koulutapahtuma on päättynyt. Kiitos kaikille osallistujille!