Punainen kortti rasismille! Asennekasvatusta kouluihin!

Työpajassa kokeillaan mobiililaitteilla pelattavaa asennekasvatuspeliä. Seppo oppimispelialustalla pelattavassa pelissä käsitellään liikunnallisten tehtävien avulla mm. rasismia.

Asennekasvatuspeliä pelataan 2-6 hengen ryhmissä. Yksi ryhmä tarvitsee yhden tabletin tai puhelimen, jossa on verkkoyhteys (pelataan www.seppo.io oppimispelialustalla). Voidaan pelata luokassa ja käytävillä, mutta voidaan pelata myös esimerkiksi gps-suunnistuksena ulkona. Kerralla voidaan ohjata useita luokkia (jopa 60 oppilasta kerralla), ohjaus voidaan tehdä myös sovittaessa etänä. Peli pelataan ryhmien välisenä kilpailuna, pistetilanne näkyy pelaajille reaaliaikaisesti, motivoi usein oppilaita kilpailemaan toisia ryhmiä vastaan.

Osa tehtävistä on valmiiksi arvioituja monivalintatehtäviä ja
ryhmillä on mahdollisuus vastata tekstillä, kuvalla tai videolla.
Peliä voidaan ohjata ja muokata myös pelin aikana.
Pelin kesto on muokattavissa 45-120 min.
Lisäksi peli voidaan räätälöidä luokka-asteen mukaan (tällä hetkellä peliä pelattu eniten alakoulun puolella 3.luokasta 6-luokkalaisiin.)
Tehtäviin voidaan ottaa mukaan ajankohtaisia teemoja: esim. saamelaisuus, Minna Canth, ihmisoikeudet, rasisminvastainen viiikko jne.

31.10.2018
  • 10:20 – 10:50 8