Wilma vuorovaikutuksen tilana
Sosiaalipsykologinen luento siitä, millaiseksi kodin ja koulun väliseksi vuorovaikutusympäristöksi Wilma rakentuu alakoulun opettajien ja vanhempien puheessa.
Beskrivning
Paja pidetään osoitteessa Huokotie 3 (Jakomäen peruskoulun alakoulurakennus)
Luento alkaa pohjustuksella. Ensin esitellään hieman tietokonevälitteisen kommunikoinnin erityisiä psykologisia ominaisuuksia.
Seuraavaksi käydään läpi Wilmasta löydettyjä diskursseja, jotka perustuvat opettajien ja vanhempien haastatteluihin, joista on tarjolla runsaasti suoria lainauksia haastatteluista. Diskurssit jakautuvat yleisiin ja spesifeihin diskursseihin.
Yleiset diskurssit (eli millainen paikka keskustella Wilma on) ovat:
1. Wilma on vakiintunut työkalu
2. Vakavat ja tulkinnanvaraiset asiat hoidetaan puhelimessa tai kasvotusten, neutraalit ja yksiselitteiset asiat kuuluvat Wilmaan
3. Madaltunut kynnys ottaa yhteyttä puolin ja toisin
4. Opettajan (ja rehtorin) valta määritellä millainen vuorovaikutustila Wilma on
5. "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"
Spesifimmät diskurssit (mitä Wilmalla tehdään) ovat:
1. ja 2. Rikosrekisteri-diskurssi vs. positiivisen psykologian diskurssi
3. Orientaatio-diskurssi ja toisiaan tukevat kommunikaatiokanavat
4. Niin monta tapaa kuin tekijääkin (välinediskurssi)
5. ja 6. Sosiaalisen median diskurssi vs. viranomaisväline-diskurssi
7. Kirjanpito-diskurssi
Riippuen siitä, kuinka paljon aikaa jää teoreettisen alustuksen ja diskurssien käsittelemisen jälkeen, voimme siirtyä aiheen pohdintaan minun johdollani. Aihe herättää varmasti runsaasti keskustelua ja tässä vaiheessa sitä voidaan käydä.