Lue kuvaa – monilukutaitoa kaikilla aisteilla

LUE KUVAA –pajassa opitaan erilaisia tapoja hyödyntää kuvia ja taidetta osana opetusta sekä tutustutaan kokonaisvaltaiseen kuvien lukemisen malliin ja maksuttomaan materiaaliin.

Pajassa hypätään Hugo Simbergin Kuoleman puutarhaan saaden virkistäviä ideoita kuvien moniaistiseen työskentelyyn ja esitellään, miten jokainen voi hyödyntää kuvia omassa opetuksessaan tai monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä llmiölähtöisessä oppimisessa. Pajassa esitetään myös tiivistetysti tehtävätyyppien taustalla vaikuttava Marjo Räsäsen monilikumallin teoriapohja, jolle Lue kuvaa -projekti rakentuu. Pajan aikana esitellään myös Lue kuvaa -palvelu, mistä materiaalin voi ladata käyttöönsä maksutta ja käyttää oppilaiden kanssa heti seuraavana päivänä vaikka tykiltä tai mobiililaitteita hyödyntäen. Materiaalista pääsee helposti myös blogikirjoituksiin, joista löytyy lisää ideoita ja tietoa aiheeseen liittyen.

Pajan pitäjä: Salla Vainio/Essi Ikonen, kouluttajat Seurakuntaopisto

06.10.2018