Interaktiivinen paja osaamisen ja oppimisen arvioinnista alakoulun opettajille

Paja syventää opettajan arviointiosaamista. Tavoitteena on oppia muodostamaan oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnista selkeä ja koulun arkeen sopiva kokonaisuus.

Tavoitteena on, että interaktiivinen luento auttaa opetushenkilöstöä
• syventämään arviointiosaamistaan Perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteiden (2014; 2015) mukaisesta arvioinnista.
• muodostamaan oppilaan ja opiskelijan oppimisen ja osaamisen arvioinnista kokonaisuus, joka kiinnittyy olennaisesti koulun arjessa tehtävään arviointityöhön.
• tarkastelemaan koulujen ja oppilaitosten arviointikulttuuria, tekemään jo olemassa olevaa arviointikulttuuria näkyväksi ja kehittämään sitä.

Luennolla käsiteltävät aiheet ovat:
• Miten oppimiskäsitys ja tavoitteet liittyvät arviointiin
• Mitkä ovat arvioinnin eri tehtävät perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa: Erityisesti oppimisen (formatiivinen) ja osaamisen (summatiivinen) arviointi, sekä itse- ja vertaisarvioinnin roolit ja tehtävät.
• Mitä oppilaan/ opiskelijan tulee ymmärtää arvioinnista, ja miksi?
• Miten varmistan, että arviointini on monipuolista?
• Mitä koulun arviointikulttuurilla tarkoitetaan ja miten sitä voidaan tehdä näkyväksi ja kehittää?

Najat Ouakrim-Soivio, http://arviointi.fi/
Koulutukseltani olen kasvatustieteiden tohtori ja filosofian lisensiaatti. Olen toiminut muun muassa historian ja yhteiskuntaopin opettajana, rehtorina ja opettajakouluttajana, Opetushallituksessa oppimistulosten arviointiyksikön projektipäällikkönä ja tutkijana Helsingin yliopistossa. Tutkimustyössäni olen käsitellyt muun muassa yleissivistävän koulutuksen arviointia niin koulujen kuin koulutusjärjestelmän kannalta.

Pajan pitäjät: Najat Ouakrim-Soivio ja Katja Elo

06.10.2018