Eväitä yhdessä kehittämiseen ja ongelmanratkaisuun

Palvelumuotoilu on kuuminta hottia yritysmaailmassa - tule kokeilemaan, miten loistavasti se soveltuu kouluihin!

Tavoitteena on rohkaista opettajia hyödyntämään muotoilun työkaluja osana opetusta. Muotoiluprosessi sopii loistavasti monialaisen oppimiskokonaisuuden tiekartaksi. Pajassa saa käytännön vinkkejä ja ideoita luovaan ongelmanratkaisuun, joka on hauskaa, kokeilevaa ja iloista yhdessä tekemistä.

Pajassa tutustutaan muotoiluprosessiin ja sen käyttöön yhdessä kehittämisen välineenä opetuksessa tai opettajien keskuudessa. Muotoiluprosessi on osallistava ja se korostaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Muotoiluajattelu kehittää ideointikykyä ja empatiaa.

Pajasta saa mukaansa materiaalit muotoiluprosessin toteuttamiseen:
- kirjan Matka palvelumuotoiluun - opas opettajalle,
- monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelulomakkeita,
- työkortteja menetelmiin ja arviointiin sekä
- muotoiluprosessijulisteen,
- esimerkkejä opettajien toteuttamista mokkikokonaisuuksista eri puolelta Suomea, ts. miten oppilaat ovat kehittäneet prosessin mukaisesti kouluaan paremmaksi, viihtyisämmäksi, toimivammaksi,..

Kaikista ei tarvitse tulla muotoilijoita, mutta muotoiluajattelu hyödyttää kaikkia.

Pajan tarjoaa Kehittämiskeskus Opinkirjo ja sen sisällöt on tehty yhteistyössä Designmuseon kanssa. Paja sopii koko koulun henkilökunnalle alkuopetukseen, ala- ja yläkouluun sekä toiselle asteelle.

Pajan pitäjä: Marjo Kenttälä/Opinkirjo

06.10.2018