Opettajan kolme roolia - teen, käytän, opetan

Kolme roolia opettajalla 1. Tekee materiaalia - kuten myös oppilaansa 2. Käyttää materiaaleja - miten ja millä luvalla 3. Opettaa tulevaisuuden päättäjiä tässä kansalaistaidossa

Tekijänoikeus ja opetus – työkalut tekijänoikeuksien ymmärtämiseen ja opettamiseen
Opettaja kohtaa tekijänoikeudet työssään kolmessa roolissa – opetusmateriaalin tekijänä, teosten käyttäjänä sekä tekijänoikeustaitojen opettajana. Digitaalitekniikka on tuonut opetukseen uusia keinoja ja välineitä sekä uudenlaisia mahdollisuuksia hyödyntää sisältöä. Uudet opetussuunnitelmat korostavat oppilaiden yksilöllisyyden huomioimista, jolloin opettaja voi joutua muokkaamaan materiaaleja jopa oppilaskohtaisesti. Uudet opetussuunnitelmat edellyttävät myös vastuullisen toiminnan ja oikeiden käytäntöjen opettamista sekä tekijänoikeuksien kunnioittamista. Monenlaiset ilmiöpohjaiset ja monimedialliset projektityöt nostavat esille monia tekijänoikeuskysymyksiä. Mitä saa tehdä ja millä luvalla?
Koulutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
1) mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista (tekijänoikeuden perusasiat ja käsitteet);
2) oppilaitosten käyttöluvat ja muut lisenssit kuten kopiointilupa ja cc-lisenssi käytännön esimerkkien kautta;
3) työkalut tekijänoikeuksien opettamiseen (mitä ja miten opetan tekijänoikeuksia, pedagogiset materiaalit opetuksen suunnittelun tueksi).
Kopiosto on luonut yhteistyössä Opetushallituksen, opetus- ja kulttuuriministeriön ja OAJ:n kanssa Kopiraittilan koulu -verkkomateriaalin, jossa opettajalle on tarjolla valmiit välineet oppilaiden ikäkauden mukaisesti tekijänoikeuden opettamiseen. Materiaali kattaa peruskoulun, lukion, ammatillisen oppilaitosten oppilaiden ja opettajien materiaalin sekä opettajien koulutuksessa käytettävän materiaalin. Opettajien koulutuksen materiaali sisältää sekä pedagogisia vinkkejä että käytännön ohjeita opettajalle tekijänoikeuksien opetukseen.

Pajan pitäjä: Juha Kallanranta/Kopiosto

06.10.2018