Tunteet ja toiminnanohjaustaidot matematiikassa: Niiden ymmärtäminen ja tukeminen yleis- ja erityisopetuksessa

Nuorten toiminnanohjaustaitoja ja emootioita matematiikan oppimisessa

Matematiikka on tunteellinen oppiaine. Varsinkin matematiikan vaikeuksia omaavat tytöt kokevat häpeää ja toivottomuutta matematiikassa. Kuitenkin oppilaat, jotka saavat kokoaikaista erityisopetusta matematiikassa, saattavat kokea positiivisia tunteita matematiikassa. Toiminnanohjauksen ongelmat kasvavat yläkoulussa ja ne ovat erityisen keskeisiä matematiikan vaikeuksia omaaville pojille mutta myös tytöille. Toiminnanohjauksen ongelmat voivat olla jopa portti matematiikan erityisopetukseen. Tässä pajassa esitetään väitöstutkimuksen tuloksia koskien nuorten toiminnanohjaustaitoja ja emootioita matematiikan oppimisessa. Pohditaan, miten oppilaita, jotka omaavat negatiivisia emootioita ja toiminnanohjauksen ongelmia pitäisi tukea yleis- ja erityisopetuksessa. Onko integrointi yleisopetukseen paras tai mahdollinen tavoite, kun tuetaan näitä nuoria matematiikassa?

Marja Eliisa Holm, Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta, marja.hytonen@helsinki.fi

07.10.2017
  • 12:30 – 14:00 Käpylä, Hykkylä H133