Ohjelmointi / pelipaja Jussi Räisänen

Pajassa tutustutaan ohjelmointiin ja pelailuun legorobottien ja niiden ohjelmointiin käytettävän Lego Mindstorms -ohjelmiston ja robotin avulla.

Pajassa käydään läpi ohjelmointiohjelman perusteita ja opitaan luomaan robottien moottoreille ja erinäisille sensoreille peruskomentoja. Näiden taitojen oppimisen avulla on helppo lähteä luomaan itse omia ohjelmia ja liikemalleja roboteille. Liikemallien luomisessa oikeastaan vain taivas on rajana, sillä robotit taipuvat hyvin moneksi. Robottien ohjelmointi mahdollistaa esimerkiksi kilpailemisen robottien avulla (radat, robosumopainit jne..) tai ihan vaan hyötykäytön arjessa. Tavoitteena on herättää jokaisessa oma sisäinen luovuus, jonka pystyy konkretisoimaan toimimaan oman robotin liikkeissä ja eleissä. Mindstorms -ohjelmisto on varsin yksinkertainen tajuta ja sen kanssa pystyvät työskentelemään luovasti varsin nuoretkin oppilaat. Paja soveltuu parhaiten 3.-9. luokkien opettajille. Jos omalta läppäriltäsi tai padiltasi löytyy kyseinen Lego Mindstorms -ohjelmisto, on sen ottaminen mukaan suositeltavaa. Koneet löytyvät myös koulumme puolesta.

07.10.2017
  • 09:30 – 11:00 Ressun peruskoulu