TUTKIVAN OPPIMISEN TYÖPAJA Aliisa Ranta

Dewey sanoi Learning by Doing, mutta nyt on oppimista myös tutkivalla otteella! Tule kuulemaan ja oppimaan käytännönläheisesti!

Työpajassa keskitytään erilaisiin tutkivan oppimisen opetusstrategioihin. Opettajille tarjotaan konkreettisia työtapoja, jotka on mahdollista viedä suoraan omaan luokkatyöskentelyyn. Pajassa kokeilemme strategioita itse ja keskitymme käytännön työskentelyyn.

Tutkiva oppiminen ei ole menetelmä vaan ajattelutapa. Se on näkemys oppimisesta tai se voidaan nähdä kasvatusfilosofiana, jonka visiona on, ettei oppilaan tarvitse orientoitua eri tavalla eri aineen tunneille. Tutkiva oppiminen tarkoittaa opetuksen organisoimista uudelleen siten, että oppiminen tähtää ymmärtämiseen, ilmiöiden selittämiseen. Oppiminen tapahtuu ongelmanratkaisuna, omien ennakkokäsitysten tietoisen pohtimisen kautta. Huomiota pyritään kohdistamaan keskeisiin käsitteisiin tai perustaviin ideoihin. Tutkiva oppiminen voi nämä lähtökohdat huomioon ottaen pitää sisällään erilaisia opetusmenetelmiä, mutta oppiminen ei siinä perustu 45 minuutin oppitunteihin, ei oppikirjan aukeamakokonaisuuksiin eikä oppisisältökeskeiseen ajatteluun.(www.edu.fi)

Paja on suunnattu kaikille opettajille, joita kiinnostaa tutkivan oppimisen lähestymistapa, erityisesti kuitenkin luokanopettajille.

07.10.2017
  • 09:30 – 11:00 Ressun peruskoulu