Tee arvioinnista supervoimasi

Arviointi ohjaa oppilaiden ja opiskelijoiden toimintaa enemmän kuin mikään muu tekijä opetuksessa. Käytä tätä voimaa runsaasti ja viisaasti!

Opettajien tavoitteena on, että kaikki oppilaat ja opiskelijat oppisivat. Kukaan opettaja ei voi kuitenkaan oppia mitään oppilaidensa puolesta, vaan heidän on itse tehtävä sinnikästä ja pitkäjänteistä työtä oman oppimisensa eteen.

Arviointi on työkalu, jota voi hyödyntää ohjatessa oppilaita ja opiskelijoita sinnikkääseen ja pitkäjänteiseen työntekoon. Oppiminen on jokaisen ihmisen supervoima. Arviointi voisi puolestaan olla opettajien supervoima, mikäli se vain organisoidaan viisaasti.

Luennolla käsitellään monipuolisesti oppimisen perusedellytyksiä sekä sitä, miten arviointi voidaan valjastaa osaamisen mittaamisen lisäksi oppimismotivaatiota lisääväksi jokapäiväiseksi työkaluksi opetukseen. Luennolla esitellään myös konkreettisia esimerkkejä arviointityökaluista, joiden avulla on mahdollista ohjata oppimista, auttaa oppilaita itse tunnistamaan omaa osaamistaan sekä kehittämään itsearviointitaitoja. Lisäksi luennolla esitellään, miten kurssi/päättökokeesta voidaan räätälöidä selkeämpi ja palkitsevampi kokemus, myös heikommille oppijoille.

"Pekalla on innovatiivinen tapa luoda uusia toimivia malleja opetukseen ja ennakkoluuloton tapa kertoa niistä ymmärrettävästi."

Kouluttaja:
Pekka Peura
Opetuksen kehittäjä, kouluttaja, fysiikan ja matematiikan opettaja

02.03.2024
  • 12:05 – 12:55 Riihi-sali (A101 + A200)