Takamatkaltakin mukaan - matematiikan opettamisesta ja oppimisesta alkuopetuksessa (ak)

Miten voin auttaa matematiikan ”takamatkalaisia” jo koulupolun alussa siten, etteivät osaamisen ongelmat lähtisikään kasaantumaan? Pajassa teoria ja käytäntö nivoutuvat toisiinsa.

Miten keskeisimpiä lukujenkäsittelyntaitoja voidaan alkuopetuksessa harjoituttaa monenlaisilla tekemisillä? Matematiikan "takamatkalaiset" tarvitsevat lisäharjoitusta mm. lukujonoihin, lukumäärien hahmottamiseen, lukujen vertailuun ja laskustrategioihin. Monipuoliset, riittävän usein toistuvat yksinkertaiset ja lapsista mieluisat harjoitukset alkavat tuottaa lopulta tulosta. Matematiikan tuntien lisäksi käyttöön otetaan koulupäivän muutkin tilanteet ja joutohetket. Mitä aikaisemmin matematiikassa tarvittavien taitojen kehittyminen saadaan onnistumisen ja osaamisen polulle, sen parempi!

Pajanpitäjä:
KM, toiminnanjohtaja Anni Lampinen, Varga-Neményi ry