"Ei kai tätä oikeesti lueta?" Tukea koulun arkiseen lukemiseen ja kirjoittamiseen

Paja tarjoaa vinkkejä ja periaatteita siihen, miten arjen pienillä käytännöillä voi patistaa nuoria lukemaan ja kirjoittamaan – etenkin niitä, joita koulun tarjonta ei nappaa.

Koulu koettaa harjaannuttaa oppilaita lukemaan ja kirjoittamaan, onhan tekstejä tarjolla melkein jokaisella oppitunnilla. Kuitenkin nuoret jatkuvasti väistävät ja luistavat tekstien ääreltä, tietyt oppilaat muita terhakkaammin. Lukemaan ei opi kuin lukemalla ja kirjoittamalla. Mitä siis voisi ja pitäisi tehdä?

Tekeillä olevaan väitöstutkimukseen perustuva paja sopii etenkin yläkoulun aineenopettajille, mutta antaa eväitä myös luokanopettajille. Luennon esimerkit on poimittu monien eri oppiaineiden tunneilta.

Kouluttaja: Leea Lakka, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto

02.03.2024
  • 09:00 – 09:55 Riihi-sali (A101 + A200)