Opettajien eriyttämistaidot ja monipuolinen arviointi

Tutustutaan opetuksen eriyttämiseen pedagogisena lähtökohtana vastata oppilaiden erilaisiin tarpeisiin.

- Pohditaan, mitä eriyttäminen on käytännössä ja mistä voi lähteä liikkeelle.
- Rakennetaan siltaa teorian ja käytännön välille.
- Reflektoidaan yksin ja yhdessä omia tapoja eriyttää opetusta.
- Suunnitellaan omia seuraavia askelia opetuksen eriyttämisessä: oppitunnin ja/tai opetusjakson tasolla.
- Tarkastellaan oppimisen arviointia eriyttämisen näkökulmasta: miten arviointitieto ohjaa opetuksen eriyttämistä ja miten tarjota monipuolisia mahdollisuuksia oppimisen ja osaamisen osoittamiselle.

Kouluttaja: Sonja Laine
KT Sonja Laine toimii Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun luokanopetuksen lehtorina. Hänellä on pitkä työkokemus niin opettajana, opettajankouluttajana kuin tutkijana. Tutkimuksissaan Laine on keskittynyt lahjakkaiden kasvatukseen, opettajien käsityksiin ja asenteisiin, sekä oppilaiden ja opettajien oppimiseen liittyviin ajattelutapoihin. Laine on kouluttanut opettajia opetuksen eriyttämisestä ja lahjakkuuden tukemisesta sekä tuottanut opettajille suunnattua materiaalia näistä aiheista.

16.11.2022
  • 15:00 – 16:30 Niitty