Hoppa till huvudinnehåll

Information om PopUp-skolan

Hur skulle det vara om elever, lärare, föräldrar eller invånarna i skolans näromgivning kunde undervisa varandra i sådant de är bra på?

PopUp-skolan är en gemenskapsbaserad verksamhetsmodell för lärande där elever, lärare, föräldrar eller andra som är engagerade eller kunniga i något får möjlighet att undervisa i detta. PopUp-skolan är en pedagogisk metod som tar tillvara de lärandes kunnande och delaktighet, som utvidgar klassrummet till skolans eller hela näromgivningens lärfestival.

PopUp-skolan fungerar även som verktyg för kompetensutveckling i olika professionella sammanhang, tex. i lärarfortbildning.

Pojke leder jumppa

Fördelarna med PopUp-skolan:

-Bygger upp en gemenskapsbaserad verksamhetskultur
-Gör skolan till en öppen lärandegemenskap
-Synliggör kunnande utifrån skolan som en del av skolgemenskapen
-Stärker elevernas delaktighet i lärandet
-Berikar samarbetet mellan skolan och näromgivningen

Denna webbtjänst är skapad som stöd för arrangerandet av PopUp-skolan

1. Organisera enkelt evenemang med hundratals deltagare
2. Endas administratören måste registrera sig
3. Verkstadshållarna och -deltagarna använder tjänsten utan att registrera sig.
4. De olika stegen i tjänsten underlättar avancemanget från planering till verkställande: insamlande av verkstadsförslag, publicering av verkstäder, anmälan och utskrift av deltagarlistor.
5. Tjänsten kan användas med alla datorer/surfplattor.

Bekanta dig med tidigare evenemang och låt dig inspireras av dem. ta tjänsten ibruk för ditt eget evenemang. Börja med att bekanta dig med instruktionerna.