Mistä kotoisin? Juurihoitoa museon tapaan (4. lk)

Agenda: Kotipaikan merkityksellistäminen. Praxis: 1) Miltä tuntuvat Tuusulan tunnusesineet 2) kotiseutupeli Munkki ja ilmiöoppimisen kimmokkeet. Debatti: Juuret ja juurettomuus.

Tänä syksynä lanseeratut uusi opetussuunnitelma ja Tuusulan kulttuurikasvatussuunnitelma nostavat kotiseudun ja paikallisuuden asemaa koulutyössä. Tuusulan museo paitsi kehittää omaa opetustarjontaansa myös haluaa tukea opettajien oma-aloitteista työskentelyä paikallisuuden ja paikallishistorian kentässä. Eikö juuri nyt ole paras hetki lyödä viisaat päät yhteen ja antaa säkenöidä.

Lämmittelemme tunnustelemalla opetuspaketiksi koottuja Tuusulan tunnusesineitä, minkä jälkeen aivoriihitämme ideoita ja informaatiota Learning Cafessa. Aiheiksi ovat ehdolla mm. koulujen käyttöön soveltuvat kenttätutkimusmenetelmät, kotiseutuhistorialliset aineistot ja mobiilisovellutukset sekä esim. koulujen omien projektien esittely, innovointi ja kokoavan verkkonäyttelysaitin mahdollisuus. Pillin vihellyksestä vaihdamme pöytää ja heitämme kerran tai kaksi noppaa …otamme maistiaisia Keski-Uudenmaan museoiden uunituoreesta kotiseutupelistä, Munkista.

Museoväen vetämässä ideapajassa mietimme myös Isoa kuvaa: Identiteettiä ja paikallisidentiteettiä, juuria ja juurettomuutta. Kun merkityksellistämme kotipaikkaa, torjumme tyhjyyttä, statuksettomuutta ja anonymiteettiä. Herättääkö mietteitä? Väitteitä puolesta tai vastaan? Argumentit jäävät ilmaan.

Pajan pitäjä: Harri Nyman

01.10.2016