Nuotiokokit

Kiimingin erämiesten majalla Reposelässä järjestetään toimintapäivä. Päivän aikana opetellaan nuotion tekemistä ja nuotiolla kokkaamista. Lisäksi nautitaan luonnosta ja eräilystä.

Kiimingin erämiesten majalla Reposelässä järjestetään toimintapäivä. Päivän aikana opetellaan nuotion tekeminen ilman tulitikkuja sekä tulitikkujen kanssa, opimme Trangia –retkikeittimen käyttöä, valmistetaan erilaisia ruokia nuotiolla sekä ammutaan tarkkuutta ilmakiväärillä.. Päivän aikana opitaan luonnosta ja eräilystä monenlaisia asioita ja lähdetään kylläisenä ja nuotiontuoksuisena kotiin. J

Toiminta Nuotiokokit–pajassa perustuu kolmeen erilaiseen rastiin, joita oppilaat suorittavat pienissä ryhmissä. Toimintapisteitä ovat

1) Nuotiontekoa tulitikuilla ja ilman. Harjoitellaan nuotion kasaamista lumihankeen oikeaoppisesti sekä tutustutaan eri tapoihin sytyttää nuotio myös ilman tulitikkuja.

2) Tarkkuusammuntaa ilmakiväärillä. Mahdollisuus kokeilla ilmakiväärillä ampumista maalitauluun.

3)Monipuolista eräruokien valmistusta nuotion äärellä. Valmistetaan eräolosuhteissa erilaisia ruokia, esim. kalakeitto, loimulohi, nuotioperunat sekä pannukahvit ja muurikkalätyt. Ruokaa valmistetaan avotulella ja Trangia -retkikeittimillä.

- Kuljetus: minibussilla Jokirannan koululta Reposelälle. Lähtö koululta klo 9:15, paluu klo 13 mennessä. Bussiin mahtuu mukaan 16 oppilasta.

- Kesto: 3 tuntia eli koko päivä

- Paikka: Reposelkä, Kiiminki