Pauli Ojala/koko päivä

Filosofian maisteri -98 (Lisensiaattitentti -02) Suomalainen Putkimies Oy: TJ, asentaja, markkinointivastaava, laskutusvastaava

LVI-työt: Vesi- ja lämmitysasennukset; öljysäiliöiden tarkastukset; Kiinteistönhoito: Purkutyöt; pensasaitojen leikkaus; tiilikattojen pesu; rappaus
Autojen tuonti: Kalifornian Craigslistin painavien (>3500kg) ja vanhojen (>30v) autojen selaus; osto ja laivaus (bulvaanien kautta); yliteippaus yhteistyössä; kustomointi ja entisöinti yhteistyössä

Innostuin koulussa luonnontieteistä ja pääsin opiskelemaan biokemiaa, josta valmistuin 4 vuoden jälkeen maisteriksi. Olin tutkijana kampuksella 4 vuotta, osa-aikaisena opettajana AMK:ssa 4 vuotta ja bioteollisuudessa 7 vuotta. Akateeminen urani kärsi siitä, etten saanut koskaan painatuslupaa evoluutiokriittiselle biokemian väitöskirjalleni. (Olen julkaissut silti 15 artikkelia kv. tiedelehdissä ja niihin on liki 500 viittausta.)

Tutkimusrahoituksen loputtua tutkin eläkepommi-tilastoja. Niistä luin, että metsästäjien ja kalastajien jälkeen isoin nettopoistuma työelämästä on LVI-asentajilla. Pyrin siksi aikuiskoulutukseen ja kävin tätä toista tutkintoani varten koulua 8 vuoden sijaan 2 kuukautta plus 10kk ilmaista työharjoittelua. En saanut putkimiehen perustutkinnon jälkeen näin vähällä työkokemuksella vierailta töitä - mutta aloin ottaa omia asiakkaita osuuskunnan, oman toiminimen ja pian muitakin rekrytoituani oman osakeyhtiön kautta.

Jälkikäteen pidän potkujani yliopistolta ja toimistotöistä onnenpotkuina, koska nyt elämässä on vaihtelua ja seikkailua. Voin itse vaikuttaa tulotasooni - eikä enää ikä ole miinusta kuten tutkijan apurahahakemuksissa, vaan plussaa kokemuksen tähden. Nyt voin myös vankilalähettinä tarjota ilman koulutusta oleville vapautuville pitkäaikaisvangeille soveltuvaa työtä kiinteistönhoidossa - jos eivät enää ole vaiheessa vaan saaneet tarpeekseen rikollisesta urasta.

16.01.2016
  • 09:40 – 10:10 2.15 Biologia ja maantieto