7. Historia Suomalaisia tähtihetkiä Paikka: Villen luokka 3.4. klo 9-12

Tehdään jokin suomalaisille tuttu tähtihetki satavuotisen Suomen ajalta. Aiheen voi valita itse tai vinkkilistan avulla. Väline/lopputulos voi olla Padi, taideteos, posteri jne.

Suomi 100- monialaisten opintojen tehtäväpaja
Pajan nimi: Suomalaisia tähtihetkiä – matkalla 100-vuotiaassa Suomessa
Lähtöidea:
Ideana on, että oppilaat voivat oman pienryhmänsä kanssa miettiä omasta mielestään kiinnostavaa hetkeä 100 vuotiaan Suomen historiassa. Se voi olla lasten omassa muistissa oleva, heidän kokemansa tai kuulemansa Suomen historian tapahtuma, jolle he antavat ulkomuodon haluamallaan tavalla. He voivat esimerkiksi tehdä pienen näytelmän ja tallentaa sen. Tai tehdä sarjakuvan tai taideteoksen tarjolla olevista materiaaleista. Useammasta tapahtumasta voi laatia vaikka ”haluatko miljonääriksi” –tyylisen tietokilpailutehtävän muille oppilaille. Toteuttamistapoja ei ole rajattu.

SIIS: AIHE TAI IDEA VOI OLLA MIKÄ TAHANSA SINUA TAI RYHMÄÄSI INNOSTAVA TAPAHTUMA. TÄSSÄ MUUTAMIA VINKKEJÄ, MUTTA MIKÄ TAHANSA MUUKIN SINULLE TÄRKEÄ TAPAHTUMA KÄY AIHEEKSI
- Suomi itsenäistyy 6.12.1917. Eduskunnan jännittävä äänestys asiasta.
- Ensimmäiset itsenäisyyspäiväjuhlat vuonna 1919 tai tulevat 2017 (tai vertailua)
- Yhdeksänkertaisen olympiavoittaja Paavo Nurmen ekat kultamitalijuhlat
- Jean Sibelius säveltää mestariteosta kotonaan Ainolassa, lapset häiritsevät
- Huonot tiet, kärsivälliset matkustajat: matkalla linja-autossa jossakin Helsingin ja Jyväskylän välillä vuonna 1936 (esim. matkustajien haastattelu tai mannequin challenge linja-automatkailun todellisuudesta 30-luvun Suomessa)
- Sotalapsena Ruotsissa 1940-luvulla, lapset kertovat kokemuksistaan
- Marimekko nousee muodin huippubrändiksi, kun USA:n presidentin puoliso käyttää Marimekon vaatteita
- Juha Miedon sadasosatappio talviolympialaisissa ruotsalaiselle Thomas Wassbergille
- Aikakone: Pyykkäri –Hulda 1900-luvun alusta tapaa ensimmäisen naispresidentin Tarja Halosen. Naisten aseman kehittyminen maassamme sadan vuoden aikana.
- Ihme tapahtuu: Lordi tuo vihdoin euroviisuvoiton Suomeen vuonna 2006
- Tai jotain ihan muuta, mikä saa ryhmän työskentelyinnon viriämään

03.04.2017
  • 09:00 – 12:00 Tämä on minun ykkösvaihtoehto