Alakoulun yhteiskuntaoppia Cleaned-alustalla - Sciences sociales du primaire avec le platform Cleaned (en finnois)

Teemoina disinformaatio, faktantarkistus, mainonnan tunnistettavuus ja henkilöbrändit, yhteistyössä Faktabaarin kanssa.

Teeman alustajana Kaisa Myllylä, joka on suunnitellut pajan, jossa mietitään esimerkiksi mainosten analyysiä. Pajassa tutustutaan sähköiseen alustaan, jota voi hyödyntää alakoulun yhteiskuntaopin opetuksessa. Sopii kuntavaali-teemaan. Paja soveltuu alakoulun / yhteiskuntaopin opettajille. Kaisa on suunnitellut esim. kuntavaaliteemaa sivuavan paketin, joka vastaa muun muassa näihin yhteiskuntaopin oppiaineen sisältöihin:

T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa. Oppilas osaa kuvailla, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.

T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä. Oppilas osaa selittää esimerkkien avulla, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.

T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla. Oppilas osaa käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä sekä pohtia sen käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia.

21.01.2017
  • 12:30 – 15:00 luokka s141